Forty Eight (XL1200X) / Forty Eight Special (XL1200XS)

We hebben hem niet opnieuw gebouwd. Maar hem opnieuw geladen.
De eerste keer dat de wereld deze brandstoftank zag, was in 1948. Maar de wereld zag die tank nog nooit op een machine als deze. De Forty-Eight® is herboren. Alles wat al goed was, hebben we nu nog beter gemaakt. Beter zadel. Betere vering. , lichte wielen. Waanzinnige remmen. En op de '70's geïnspireerde graphics op de tank. Welkom in het volgende hoofdstuk, geschreven in gitzwarte Dark Custom™ inkt.

 

AUTHENTIEKE STIJL

Toen de eerste Sportster in 1957 de straat op ging, had de wereld nog nooit zoiets gezien. Rauw, krachtig en op zoek naar rottigheid. De styling details die de Sportsters introduceerden vonden al snelhun weg naar andere bikes, van racers tot rebelse choppers. Kijk naar de line-up van 2017 en je ziet het meteen. De beste manier om ook wat van de beroemde Sportster-stijl mee te pakken is er zelf eentje te kopen. Het smalle frame is wendbaarder dan ooit. De grommende V-Twin en de gespierde voorkant voelen krachtiger dan ooit. In ieder detail van het perfecte staal en het pareltje van een brandstoftank vind je zijn Amerikaanse roots.

 

ICONISCH MOTORBLOK

Het Evolution motorblok in het vlotte Sportster frame is een goed voorbeeld van het vermogen, de duurzaamheid en de bewezen betrouwbaarheid waar The Motor Company op gebouwd is. Ontstaan uit de Shovelhead en Ironhead motorblokken, drijft hij al Sportsters aan sinds 1984. Zijn overhead kleppen design en four-cam aandrijflijn hebben hun roots in de racerij, wat je keer op keer voelt als het brute koppel vrijkomt zodra je aan je gashendel draait. Het luchtgekoelde V-Twin design met een compacte crankcase/versnellingsbak past de smalle Sportster als een handschoen. We begonnen met een krachtig, probleemloos ontwerp. En hebben dat continu verbeterd, tot we uitkwamen bij de moderne krachtbron van nu. Een ode aan de niet-aflatende honger naar vooruitgang in motortechniek die altijd centraal heeft gestaan bij Harley-Davidson.

 

HANDLING

De straat is het domein van de Sportster en een smal, wendbaar frame rond een krachtig V-Twin motorblok is wat hem onderscheidt van de rest. Wil je weten hoe dat voelt, stap dan in het zadel van een 2016 Sportster. Neem van ons aan dat de lijst met innovaties en verfijningen die je voelt op een hedendaagse Sportster langer is dan jij hier wilt lezen. De laatste innovatie is compleet nieuwe vering op ieder model, met cartridge emulsie achterschokbrekers en een verstelschroef om de boel nog verder naar jouw smaak te perfectioneren. Alles voelt precies zoals je het wilt hebben, wat behalve vertrouwen ook een vette grijns oplevert. Of je nu op het volgende stoplicht af blèrt, door druk stadsverkeer laveert of de stad uit rijdt op weg naar het verdwijnpunt in de verte.

 

COMFORT

Als je kijkt naar de ruige styling van een Sportster® denk je misschien niet direct aan comfort. Maar dan zie je het toch verkeerd. Zak in het zadel van iedere 2017 Sportster en je ontdekt het premium comfort onder die stoere buitenkant. Het motorblok is in rubber in het frame gehangen, zodat jij het vermogen van de Evolution® V-Twin voelt, maar niet de bijbehorende vibraties. Het stuur zit waar je handen het verwachten en de voetsteunen waar je je laarzen neerzet. Sterker nog, het verbeteren van het comfort op de Sportster stond bovenaan ons lijstje. Met de moersleutel onder het zadel stel je de vering precies in zoals jij die prettig vindt. Dat maakt de Sportster een van de meest veelzijdige motoren op de Nederlandse wegen.